torsdag, november 17, 2005

Samle øksene inn for kvelden

Jeg tror ikke på saligheten
men på menneskene
som samler øksene inn for kvelden
og legger dem i skjulet til morgenen etter

Derfor snakker jeg med en saktmodighet
større enn en himmelfallen
og språket spennes mellom trær som står
og trær som faller

Før jeg sovner mumler jeg navnene
til dem jeg har mistet, og spør:
hvorfor er de dødes navn så mange
de levendes så få


I dag lanseres Steinar Opstads nye diktsamling. Den ser omtrent slik ut:

Intervju i Morgenbladet her. Intervju i Klassekampen her. Tom Egil Hverven anmelder her. Eirik Vassenden anmelder her. Simen Hagerup anmelder her. Knut Ødegård anmelder her.

2 kommentarer:

Martin Glaz Serup sa...

Den kan man jo kun glæde sig til at læse!

Susanne Christensen sa...

Elsker det funky design!