onsdag, november 09, 2005

Gunnar Björling

I en gammel notisbok fant jeg nettopp et foto av Gunnar Björling, en kopi jeg fikk fra Åbo Akademis Bildsamlingar da jeg var der for åtte år siden, det er et dårlig amatørfoto hvor man kan se skyggen fra en finger i øverste venstre hjørne. Björling står på gaten utenfor hjemmet sitt i Brunnsparken, huset er en treetasjers funkisblokk, mellom gaten og huset sees en gressplen med parkbenker, en parkert bil av den store svarte femtitallssorten, en oppkjørsel med et løvtre på hver side, og som grensemarkering mot gaten en kombinasjon av hekk og mursteinsgjerde. Björling midt på i nederste halvdel av bildet, det er vel så mye et bilde av stedet, av huset, som av mannen foran det, han er kuttet av ovenfor beltestedet, bare hodet og brystpartiet er synlig. Man kan ikke egentlig se øynene hans, de er i skygge, men kan se at han ser bort, ned, litt brydd, sjenert eller tenksom, med et lite sørgmodig smil, eller er det kanskje litt skjevt, håret hvitt og velfrisert, han ser nybarbert ut, kledd i dress og slips, lys skjorte, mørk jakke, mørkt slips. Slipset flagrer i vinden, mot venstre, det vil si at vinden kommer inn fra sjøen, som er der utenfor bildekanten, og jeg lurer på hvem, hvem er det som tar dette bildet som liksom er tatt litt ovenfra og ned

3 kommentarer:

Martin Glaz Serup sa...

Lægger du ikke billedet ud?

Mariann sa...

Joda. Any minute now. Det er et fint bilde.. Og det er et av flere bilder av Björling man kan studere på den siden til Åbo Akademis Björlingside (som jeg har lenket til).

NB sa...

flott bilde