fredag, desember 02, 2005

I offentligheten

Kan jeg godta premisser jeg ikke har definert selv? Kan jeg formulere meg innenfor allerede fastlagte rammer? Kan jeg gå inn i sammenhenger hvor jeg risikerer å fremstå som en annen enn den jeg selv oppfatter meg som? Har jeg en realistisk selvforståelse? Kan jeg klare å beholde meg selv, og gjør det noe om jeg mister meg selv? Kan jeg identifisere meg med mer enn ett ståsted av gangen? Kan jeg skifte standpunkt ettersom det passer meg? Kan jeg på noen måte påvirke de premissene som legges? Legitimerer jeg med min deltakelse et forum som undergraver mine egne interesser? Formes jeg av det forumet jeg til enhver tid befinner meg i? Betyr det noe at det er jeg som snakker? Hva kan jeg klare å få frem av det som betyr noe for meg?

Dette og mer til spør jeg meg selv i forbindelse med debatten next door.

Ingen kommentarer: