fredag, september 02, 2005

Juliana Spahr i Morgenbladet

"Den lyriske tradisjon starter ved utspringet av subjekt-objektrelasjonen, med elskeren og den elskede og så leseren som overhører elskeren tale til den elskede. Dette betraktes ofte som en sexistisk tradisjon, en konservativ tradisjon. Jeg tenkte over dette, og prøvde også å finne ut hva som kunne være bra med den lyriske tradisjonen, det følelsesmessige, undersøkelsen av hvordan folk føler omsorg for hverandre."

Det har ikke akkurat flommet over med stoff fra Oslo Poesifestival i mediene, men Susanne har i alle fall gjort et langt og interessant intervju med Juliana Spahr, som kan leses i dagens Morgenbladet.

4 kommentarer:

Susanne Christensen sa...

Alt for kort! Der skulle komme en extended version (og formmæssigt lidt mindre pædagogisk, håber jeg) i et svensk tidsskrift en dag ud på høsten.

Og lad mig benytte lejligheden til at takke mine dygtige medspillere AL og BW og ikke mindst JS herself.

Mariann sa...

Jeg merket meg at Kritikerlagets annonse spiste seg inn i intervjuet på ufint vis! Og hvorfor må man på død og liv ha så store bilder?

Godt det finnes svenske tidsskrifter, da. Men til norsk avis å være, var det jo eviglangt...

Susanne Christensen sa...

Altså: stort billede over to sider med tekst udenom? -- Hm, Hagen liker billeder, siger han.

I det mindste er billedet tøfft!

Mariann sa...

Intervjuet går jo over to sider, men den ene (venstre) siden er bare tekst - bildet dekker den øverste halvparten av den andre (høyre) siden.

Og joda, fint bilde!