søndag, september 04, 2005

Badgirl vs. mamma?

"Feministhåndboka er tydelig henvendt unge jenter. Mitt første inntrykk var at den kunne minne litt om jentebladet Det Nye, i den forstand at det kommuniseres et liknende underliggende, stereotypt krav om å være kul og hip. Nestors glansede badgirl-ideal virker mer som nok et begrensende image å leve opp til, enn et frigjørende, uavhengig ståsted. Og i forbindelse med den viktige påpekningen av at det fortsatt ikke er reell likestilling på hjemmefrontene rundt omkring, kommer Nestor slik jeg ser det i skade for å tabuisere både kvinnekroppen og mammarollen. Hun latterliggjør såkalt ”naturlig fødsel”, oppfordrer ukritisk de engstelige til å kreve keisersnitt, og amming fremstilles som en masochistisk øvelse som setter en effektiv stopper for ethvert yrkesliv. Kvinner som vil tilbringe tid med barna sine, avskrives som tåpelige husmorfruer blottet for egne ambisjoner. ”

Sitatet er hentet fra min anmeldelse av den nylig utkomne Feministhåndboka til Grethe Nestor, som står på trykk i Aftenposten i dag. Kommer Nestor til å kalle meg ”livmorfeminist” nå? Det lurer jeg på. Den som venter får se.

Anmelderen i Universitas er også kritisk. Spirit bringer en mellomfornøyd anmeldelse, som imidlertid er såre fornøyd med noe av det jeg for min del ikke er fornøyd med. Anmelderen i Klassekampen var hovedsaklig positiv, men hadde også noen kritiske bemerkninger, blant annet påpekte hun manglende innreflektering av at vi lever i et flerkulturelt samfunn. Ettersom Klassekampen har så håpløse nettsider (argh! hva er vitsen med å ikke legge ut alt?) så kan jeg dessverre ikke lenke til den.

2 kommentarer:

Kristoffer Jul-Larsen sa...

Studvest sin anmeldelse.

Mariann sa...

Takk, Polemiske Du! En stund klarte jeg å følge litt med på hva som kom av anmeldelser, men i det siste er det andre ting som har krevd min oppmerksomhet. Klassekampens "Feminist-javisst", for eksempel, har jeg ikke klart å følge med på...

Mvh Feministiske Meg