mandag, september 19, 2005

Gamle bøker, som nye

På loppemarkedet på Lilleborg skole nå i helgen fant jeg fire bøker som jeg tok med meg hjem, etter å ha gitt 35 kroner til korpsets bokselgerske, også kjent som forfatterforeningens leder.

1) Erling Kittelsen: Tiu (1982)

Applaus, glitrende snø,
smil i media, vellykket
silkehanske, de fastende
fastlenkede fredselskere
overvunnet uten problemer,
som beleiringer flest
til "unnsetning" og for
å "sikre demokratiet",
ellers irettesette dem
som hørte til der eller
følte for mye, tenkte.

2) Inger Elisabeth Hansen: Hablabaror (1983)

hold fast
ELSK LENKER AV KROPP RUNDT JORDEN
hold fast
ELSK LENKER AV KROPP RUNDT JORDEN
engler av kjøtt
engler av kjøtt
slå vingene opp

3) Øyvind Berg: Totschweigetaktiken (1988)

Kanskje jeg tok vrang natur. Jeg føler meg ofte
berørt av blomstene som springer ut, hjertet som
pauser når jeg flyr på gress og stråene som aper etter
vinden - gudskjelov uten å lykkes.

4) Simone Weil: Ordenes makt (1990)

La ingen lidenskap ta deg til fange. Beskytt din ensomhet. Hvis den dagen noen gang kommer da du blir grepet av ekte kjærlighet, vil det ikke være noen motsetning mellom din indre ensomhet og vennskapet. Tvert imot. Det er på den måten du kan gjenkjenne kjærligheten. De andre følelsene bør man beherske, så strengt som mulig.

2 kommentarer:

ErikB sa...

Hvordan er det med rettighetsproblematikken når det gjelder å gjengi dikt? I anmeldelser og blogger... Kan man for eks. gjengi 5 hele dikt i anmeldelse eller blogg fra en fersk samling?

Hilsen en nysgjerrig blogger..

Erik B.

Mariann sa...

Hei Erik -

så vidt jeg vet, er det ikke lov å sitere hele dikt, bare utdrag av dikt. Men det er en regel det syndes en hel del mot. Morgenbladet, for eksempel, siterer stadig vekk hele dikt på sistesiden sin, uten at forfatteren får noen kompensasjon for det.

Her i denne posten balanserer jeg hårfint - kan kanskje argumentere for at Kittelsens Tiu er ett langt dikt, og jeg har droppet tittelen til Berg...

Mvh Mariann