torsdag, februar 02, 2006

Spooky bringer kritikken opp på et høyere nivå

I dag er det siste frist for avlegge stemme i anledning Kritikerprisen. Disse er nominert:

Edvard Hoem: Mors og fars historie
Roy Jacobsen: Hoggerne
Thure Erik Lund: Uranophilia

Nåh, problemet er bare at jeg ikke har lest noen av dem. Det eneste vurderingsgrunnlaget jeg har, er altså forfatterens fremtoning og bokens rykte.

Let's see... Hoem er skjeggete gammelraddis og salmedikter, boken er sikkert kjedelig. Jacobsen er temmelig anonym og litt folkelig, boken er sikkert kjedelig. Lund er sjarmerende og litt snodig, og alle sier boken er superbra og helt spesiell.

Det sier seg jo selv - Spooky stemmer på Uranophilia! Om argumentasjonen ovenfor ikke skulle holde, kan jeg jo legge til: det er den desidert kuleste tittelen!

5 kommentarer:

Susanne Christensen sa...

He he! Judging the book by it's cover:) Eller: S. Larsson har ret! Bare at se på et fotografi af forfatteren kan afgøre kvaliteten af værket.

Jeg har bare læst TELs bog og stemmer for fuld tryk på den, understøttet af følgende stærkt irrationelle princip:

EH: Haircut? Nope!
RJ: Haircut? Nix!
TEL: Haircut? Right on!

Susanne Christensen sa...

Kære Mariann fra Kritikerlaget, ovenstående var en parodi og er på ingen måde repræsentativ for mine ægte, inderlige grundholdninger til litteraturkritik.

Venlig hilsen S. Christensen,
krtkr

Mariann sa...

Kjære S. Christensen, krtkr

Ja? Det var da enda godt, jeg skulle nettopp til å foreslå å få deg overført til den nyopprettede Seksjon for frisyrekritikk...

Hva angår meg selv, tenkte jeg å gå inn for eksklusjon. Jeg er virkelig dypt sjokkert over mine egne holdninger.

Vennlig hilsen
Mariann fra Krtkrlgt

Mariann sa...

Kjære Mariann,

du, jeg mente det ikke så alvorlig jeg heller, altså. Har du ingen sans for humor?

Vennlig hilsen
Spooky

Susanne Christensen sa...

Go, Spooky:)