tirsdag, januar 03, 2006

Vareopptelling = Vortex

Jeg hadde egentlig tenkt meg på Norli, men aargh!! - der var det stengt på grunn av vareopptelling. For at jeg ikke skulle ha gått helt ned til Universitetsgaten forgjeves, dumpet jeg innom Nasjonalgalleriet, hvor jeg fikk sett Bård Breiviks Vortex. Works in progress. Fin utstilling, synes jeg, men heldigvis er jeg ikke kunstkritiker, så jeg slipper å si mer om den saken. Her er det imidlertid noen som har sagt både det ene & det andre. -- Og her kan man lese om en misjonsløs enmannshær stasjonert i Odense. Hvilket fikk meg til å huske å legge inn en hittil manglende lenke her på siden, til et annet lite forlag i DK.

12 kommentarer:

Susanne Christensen sa...

Fint at læse om Svend-Allan, men hvorfor dette fokus på "en enkelt ildsjæl, der driver værket" - Jeg troede indie-tingen var en kollektiv ting? Får vi nu at se Martin Larsen, the knight in shiny armor, i næste episode?

Mariann sa...

Hm, du sier noe... jeg for min del ble sittende et par sekunder og tenke over hvilke 3 andre enkeltsjelede forlag som mon tro kan finnes i DK??? - det var da voldsomt, tenkte jeg, hele 4 forlag drevet av "en enkelt ildsjel", og så tenkte jeg at Politiken nettopp ikke kunne ha intervjuet Basilisk, og at det var temmelig dumt...

Susanne Christensen sa...

Bebop er sikkert med, Asger Schnack kan vist fint være helten på hesten.

Mariann sa...

Åja. Man får følge med, vente & se... Noen heltinner på den danske prærien, tro?? ;-)

Susanne Christensen sa...

Jeg vrider min hjerne, ingen materialiserer sig.

Kvinde? Ildsjæl? Engageret i småforlag? Nope, doesn't ring a bell.

Mariann sa...

Nei, hun er jo i eksil, det er sant ;-)

(og har et kollektivt sinnelag)...

Mariann sa...

Forresten - det er visst konkurranse avisene mellom her: Information kjører en litt annen stil, de intervjuer "en række store danske forlagspersonligheder" - første mann ut: Morten Hesseldahl...

Se
http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=Tema/TemVis.php&pTemVis=53

Susanne Christensen sa...

Whoa. The difference between personality and soul on fire is clear. Or something.

Martin Glaz Serup sa...

Arena har da ihvertfald Lene Asp :-) Og Basilisk Mayse Aymo-Boot og Maja Lee Langvad; så er der tidsskrifterne, Den Blå Port og Apparatur, der er spækket med kvvindfolk, men det gælder nok ikke... og Afsnit P...

Anonym sa...

Der er en kvinde blandt de tre andre 'ildsjæle'. Rygtet melder at der også er en nordmand.

kh Svend-A

Martin Glaz Serup sa...

Ikke så nærig, giv lidt mere Svend-A...

Mariann sa...

Ah, godt å få bekreftet at det finnes flere danske kvinner med ild i, og at en av dem også er kommet med i Politikens serie. Og haha! en nordmann!