lørdag, august 13, 2005

"Goe gamle hr. Hvemsomhelst / hvorsomhelst i almindelighed / finder en stemme i græsset og synger / som var han en strikket sok / nogen har glemt i en lygtepæl / synger som om alt det gamle lort der tynger verden / slet ikke fandtes / synger sig selv i søvn over øllet til drømmene bobler / og strækker de gamle lemmer af led og længsel / synger farvel og goddag og vent lidt på tiden..."

Peter Laugesen, fra Pjaltetider (1997)



"Laugesen ved godt at han er Danmarks største digter, men han lader som ingenting! Og skriver videre og videre!" (Lars Bukdahl i postkorttegneserien "Laugesen for begyndere", i den særs flotte antologien UGH! Et totalskriftportræt af Peter Laugesen)

9 kommentarer:

Anonym sa...

"(...)som om hjernen og alt dens uvæsen/kun var et snobrød på kønnets stage./Shakespeare har ikke levet forgæves./Hvordan fanden kommer man ud af det blankvers,/hvor i helvede, mand, er døren?(...)"

fra Når engle bøvser jazz (1998)

Mariann sa...

:-)

"(...) Fuck haiku / gadekæret fråder / om munden / på Speedy Gonzalez"

fra Trashpilot (2000)

Anonym sa...

"(...) Hör hvor dne vasker den lille maskine jeg håber sgu/der er vand i -/man//ved aldrig helt sikkert for alvor nöjagtigt noget som helst. Det/er kun et eksempel der kunne i en opmarch af triumferende fodnoter/henkastes mange flere, (...)"

- Grassinian Cantos/Radio Fiesole (2002)

Mariann sa...

"det er så smukt mand det er så vanvittigt smukt og ingen / vil nogensinde fatte en huskende fis af en ski på tværs / i en blafrende tranlampet af hverken dits enfold eller dats / andefedt af noget som hilst der her står skruet."

Fra Helt alene i hele verden og hip som ind i helvede (2001)

Anonym sa...

[citeret efter hukommelsen:] "Et digt er en fløjte i munden på en dommer der ikke kender spillets regler"

Fra Vindens tunge (1986)

Mariann sa...

"skriften leder endnu efter steder hvor lidt af den kan / stå uden at få skriftkarakter"

Fra Skrift (1969, 2002)

Mariann sa...

"man kan ikke drikke / hjernen ud selv / med næsen i sprit / virker den videre (...)"

Fra diktet FESTIVAL, i Helt alene i hele verden og hip som ind i helvede (2001)

Anonym sa...

ANARKISTSANG

staten har ret
staten har lov
stat rammer plet
og staten er sjov
renter på renter
stat ved hvad stat har
og den der forventer
ret er en nar
loven er stat
og renten er gud
kom her kammerat
få dit nakkeskud

Fra Forstad til alt (2003)

Mariann sa...

"Der står jeg så / med min lille dynge smalle bøger under armen / og jeg hører mig selv tale / mens åndedrættene omkring mig blir dybere / og så går jeg ud i sneen / til de store hunde / med deres sociale tabere / hvor jeg og min slags / åbenbart hører til / når vi drister os til at forlade / elfenbenstårnet."

Fra Pjaltetider (1997)