torsdag, mai 24, 2007

En utopisk tilbakevending

Forestillingen endte i Iran, i Revolutionen, hvor vi, publikum, ble overlatt til oss selv, til videoopptakene av Bob Nielsen og Thomas Altheimer. Noen gikk derfra ganske raskt, mens andre, som jeg, ble stående en stund og virre. Men vi kunne jo ikke bli der, og før jeg visste ordet av det var jeg ute i byen igjen, hvor det var blitt kveld, jeg gikk innom en kiosk og kjøpte nøtter og vann, krysset rådhusplassen hvor Københavns ungdomshusløse ungdommer holdt til i og rundt sitt hjemmelagede ungdomstelt, gikk videre til Missionshotellet i Istedgade hvor det var et temmelig billig hotellrom som ventet på meg, et lite rom med utsikt inn mot bakgården. Rommet hadde ikke eget bad eller toalett, men en vask, og en liten TV. Om den virket, TV’en, vet jeg ikke, jeg forsøkte ikke å slå den på. Jeg satte meg med den bærbare i sengen i stedet, spiste nøttene.


-- Et avsnitt som ble redigert bort fra artikkelen "En utopisk tilbakevending: The Return of the Democracy" som jeg arbeidet med her og som nå kan leses i det nye nummeret av Bøygen.

Ingen kommentarer: