mandag, desember 11, 2006

Nøste (1950-2006)

Kall meg hva du vil, kritiker eller anmelder, eller kanskje et svin. Jeg befinner meg i alle fall på Parnassos, hvor jeg nyter en viss autoritet, en autoritet jeg ikke akter å diskreditere, en autoritet som forplikter. Derfor må jeg pleie min personlighet.
Spør meg hva jeg begrunner min forfengelighet i, dette at jeg anser meg skikket som smaksdommer, folkeopplyser, rikssynser, besserwisser, og jeg svarer: i dette at jeg vil vekkes og holdes våken. I dette at jeg er oppriktig og kontinuerlig interessert i skjønnlitteratur. I dette at jeg stiller forfatteren til ansvar for å sette i gang en tanke, en tankerekke, en diskusjon som kan bety forandring, og at jeg som kritiker (anmelder, svin) vil være med til å gi dynamikk, svingkraft, friksjon til denne prosessen.

-- Nøste Kendzior i essayet "Boken og jeg, jeg og boken. Å pleie sin personlighet" i antologien Det glatte lag. Tanker om litteraturkritikk (1996).

Ingen kommentarer: